Nyerges Péter meginterjúvolt 2022-ben

Egyik zenei ismerősöm (Nyerges Peti, Silverhand) 2022-ben készített velem egy interjút a blogjára. Ez a weblap sajnos azóta már nem üzemel, de sikerült megmenteni a szöveget.

Hol lehet veled felvenni a kapcsolatot, és helyileg hol vagy elérhető?

A hangmérnöki projektem és az ingyenes könyvem itt érhető el:
https://masteringmixing.hu/

Hangmérnöki videók
https://www.youtube.com/c/MasteringMixinghu

Saját zenéim Adam Firegate néven
https://www.beatport.com/artist/adam-firegate/142173/tracks
https://open.spotify.com/artist/0CBUO7NakwJxFjOvTByhxt
https://www.youtube.com/@AdamFiregate

Milyen szolgáltatások érhetőek el nálad?

A zeneszerzést, zenekészítést és sound designt csak saját hobbi célra csinálok, alkalmanként másokkal együtt.

Amiből pénz szokott bejönni az az utómunka, ez kizárólag digitális mixing és mastering.

Melyik műfajban dolgozol leginkább?

A legtöbb esetben elektronikus zenékkel dolgozom pl. melodic house, melodic techno, ambient.

Melyik projektre vagy legbüszkébb ami a te kezed nyomát őrzi?

Nehéz választani, de saját zenéből az Insight-ot nagyon szeretem (https://www.youtube.com/watch?v=rWIvcnetzsg).
A csapatmunkák közül a Travel Stone (https://www.beatport.com/release/travel-stone/3314029) különleges nekem. Ennél az EP-nél Deepsec-kel (Dobóczi Attila Dávid) és Ghoeyash-sal (Gulyás Bálint) működtem együtt.

Milyen DAW-ban dolgozol, és miért?

Abletont használok, mert az összes zenei tevékenységet el tudom végezni benne, a hangmintaszerkesztést kivéve (pl. Audacity, Wavosaur, Sound Forge). Ezen belül a zenekészítéshez produceri, sound design és utómunka (mixing, mastering) folyamatokat csinálok benne.

Időnként előre összerakott DJ mixeket is készítek, és nagyon jó, hogy az Abletonban ezt is össze lehet rakni, nem kell más program hozzá.

Az FL Studio-t is használom, de leginkább amiatt, hogy az utómunka oktatásomban (Youtube-on) legyen legalább két ismert DAW.

Ezek az Ableton és az FL studio, ezekben mutatom be a (gyakran mixing) példákat a tanításhoz.

Milyen hangkártya szolgál ki most téged? Használsz DSP alapú plugineket, vagy csak natívat?

Produceri, sound design és utómunkára van egy referencia minőségű, német gyártású DA konverterem: RME ADI-2 DAC FS.

Rögzítésre pedig a Focusrite prémium karija van: Focusrite Clarett 2 Pre USB. Ezzel legtöbbször voiceovert, szöveget veszek.

Nem használok DSP hangkártyákat, nincs rá szükségem, mert van egy erős Intel i7 alapú gépem, gyors, 2020-as processzorral.

Kedvenc vintage illetve digit transzparens EQ? És miért?

Transzparens: Fabfilter Pro Q3 és Ableton EQ Eight.
Analóg: Neve és API, ezeket tekertem élőben, 500-as modulban, de még nem vásároltam belőlük.

A digitális EQ-k a felület és funkciók miatt tetszik, természetesen tisztán szólnak. Az analóg modellezésűek pedig a színezés miatt.

Kedvenc vintage illetve digit kompresszorod? És miért?

Digitális: Ableton Glue Compressor (a Cytomic féle algoritmus) és Ableton Compressor.
Analóg: Empirical Labs Distressor.

Egyszerűek és jól szólnak, gyorsan lehet velük dolgozni.

Kedvenc nem szokványos plugin?

Ez a Softube Modular, egy Eurorack szinti emuláció, amiből van hangszer és effekt is. Korábban sokat foglalkoztam moduláris szintézissel, volt saját hardware Eurorack modulárom is, amit később eladtam. Nagyon szeretem, hogy teljesen egyedi összeállítást tudok csinálni saját összekötözéssel, és persze a spagettit is szeretem. 🙂

Ha korlátlan mennyiségű pénz állna rendelkezésre egy vásárláshoz, mit vennél a stúdiódba?

Nincsenek nagy igényeim, és már most is megvan szinte minden amire vágytam, de bővítésnek lehetne tere korlátlan pénz esetén.

Egy ATC SCM12 Pro-t vennék, az eggyel nagyobb, mint ami most van.
Fejhallgatóból pedig a Sennheiser HD 800 S-t vásárolnám meg, a többit pluginre költeném.

Kezdő hangmérnökként, producerként mi volt az a baki amit elkövettél és most már a fejed fognád miatta?

Nem figyeltem a basszusokat, sokszor csak a dobok, a vezér dallam és a szőnyegek, padek vezették a fülemet.
(Fizikailag hallottam, de nem tudatosult bennem.)

A másik, hogy mindent monóban kevertem, mert nem tudtam, hogy kell sztereóban panorámázni.

Dolgoztál olyan projekten ahol közölted, hogy megcsinálod a melót, de nem adod a neved hozzá?

Bármikor lehet ilyen projekt, főleg akkor, hogyha a nyers felvétel, amit kapok botrányos (pl. zajos), de mégis szeretnének vele kezdeni valamit.
Ilyenkor születhet egy erős kompromisszum, de nem szeretném, ha azt hinnék, hogy rossz hangzású dolgokat csinálok.
Így inkább nem írom oda a nevem.

Játszol valamilyen hangszeren?

A számítógépen MIDI billentyűn játszom fel a dallamokat és akkordokat.

Akusztikus hangszerek közül udu-n játszok pihenésképpen, de van nálam darbuka, kókuszdió dob, shaker, tikfa és nyelvesdob is.

Korábban tanultam zongorázni és akusztikus gitáron játszani.

Mi szerinted a legnagyobb zeneipari kamu?

Az, hogy azt hiszik, hogy az elektronikus zene értéktelen, mert egy gombnyomással meg lehet oldani.

Szerintük van egy piros gomb, ami mindent megcsinál, tehetség se kell.

Szerinted miért nem termelt ki eddig a magyar zeneipar egy nemzetközi sztárt, vagy legalább egy egydalos előadót?

Az anyanyelvi, akcentus nélküli angoltudás hiánya sokat számít ebben, ezek mellett pénz, kapcsolatok és csapat kell egy projekt mögé.

Nehezen tudom elképzelni, hogy valaha is lenne egy Michael Jackson vagy Madonna népszerűségű magyar előadó.

Mit javasolsz egy kezdő/haladó producernek a fejlődése érdekében?

A kezdő producereknek mindenképpen javasolnék tanfolyam végzést és magántanári segítséget.
Ha erre nincs pénz, akkor könyveket, nyomtatott magazinokat és videókurzusokat.
A Youtube-on ingyen is rengeteg anyag elérhető, bár ezek minősége változó.

Van olyan akár magyar, akár külföldi hangmérnök, zeneipari mufti akire felnézel, vagy példakép?

Nagyon kedvelem Tchad Blake hangmérnököt, aki a Mix with the Mastersnél oktat.

Mihez értesz még a frekvenciákon kívül?

A zenei tevékenységek nálam inkább egy komolyabb hobbi, a fő munkám, amiből élek napközben a szoftverfejlesztés, alkalmanként pedig tervezek grafikát.

Ezek mellett a meditáció, filozófia és pszichológia, ami még foglalkoztat és gyakorlom.

Mostanában németül tanulok, mert középfokú nyelvvizsgáig szeretnék jutni, hogy az angol mellé legyen egy második nyelv is.

Melyik az a dal, ami szerinted mixing etalon?

  • dnb: Calyx & Teebee – Elevate This Sound
  • techno: Pulsar – Jay Lumen
  • jazz: Diana Krall – Frim Fram Sauce
  • rock: The Black Keys – Shine a Little Light
  • pop: Tove Lo – Moments
  • folk: Allan Taylor – Colour to the Moon

Linkelj egy dalt ami a te munkád!

Adam Firegate – Sunday Chill

Köszi az interjút! (2022 november)