A mixing pszichológiája

  • Post author:
  • Post category:Egyéb

Ebben a cikkben a szokásosnál mélyebbre megyünk. Bemutatok néhány gondolatot és megközelítést, ami segíthet abban, hogy jobban tudjál kapcsolódni a keverési és zenehallgatási élményekhez.

Gondolatok és tanulás

Egyes részeket röviden, míg másokat hosszabban fejtek ki. A leírásomban nem törekszem átfogó leírásra, a célom a gondolkodás segítése a megadott környezeti keretben.

Kezdetek

A legelső zene, amire kicsi gyerekkoromból emlékszem az egy popzene Michael Jacksontól ("Bad"), ami még a 80-as évek végén ment a Magyar 1-esen egy rövid zenei műsorban. A Moog szinti basszus feszes és egyszerű, lényegre törő dallama és a vokál azonnal belevésődött a fejembe, azután pedig hetekig ment a fejemben ismétlésre állítva. Leállítani nem tudtam, de nem zavart.

Azóta rátaláltam a zenei utamra, melynek lelki és gondolati részét ebben a cikkben fejtegetem.

Belső hajtóerő

Az összes zenei munkám során, legyen az zeneszerzés, mixing vagy mastering, ezek az én miértjeim:

  • az alkotás öröme,
  • önkifejezés,
  • emlékek és hangulatok létrehozása.

Érzelmek

A zene hallgatása során többféle érzelmet jelezhet a szervezeted. Érdemes tisztában lenni velük, hogy keverés során megfelelően tudd irányítani a hallgató figyelmét és érdeklődését. Ezzel a résszel egy szótárt szeretnék adni neked, hogy folyékonyan beszélhesd az érzelmek nyelvét a zenehallgatás és keverés közben.

Amikor kielégülnek a szükségletek:

  • békés,
  • szerető,
  • örömteli,
  • játékos,
  • nyitott.

Amikor nem elégülnek ki a szükségletek:

  • zavarodottság,
  • szomorúság,
  • félelem,
  • fájdalom,
  • őrület,
  • veszteség,
  • hiány.

Sztori mesélés

A zene meghallgatása során az egyes részek más más érzelmeket adnak és egy érzelmi hullámvasútra hasonlít a teljes folyamat. Ez a változás tartja fenn az érdeklődést a hallgató számára.

Az egyes részek eltérő hangsúlyt kaphatnak:

  • bevezetés,
  • főtéma,
  • kiállás,
  • refrén,
  • kórus,
  • levezetés.

A gyakorlatban ezt a különféle részek automatizálásával érheted el. Például hangerőt, zengetőt vagy filtert automatizálsz rá.

Hallás

A hallás és hangok fizikáját, a hangtant most mellőzném, helyette a hallás három dimenzióját ismertetném:

magasság hangerőarányok, frekvenciák, EQ
szélesség panoráma, bal, jobb
mélység térérzet, zengető, reverb

Művészi elképzelés

A keverés előtt és közben átgondolhatod, hogy mi az adott zene üzenete és elképzelése. Mire gondolt a művész? Milyen érzelmeket akar átadni?

Meta mixing

Amikor arról gondolkodsz, hogyan keversz, akkor ahelyett, hogy ítélkeznél önmagad felett, sorba veheted mit csinálsz megfelelően és hol tudsz még fejlődni. Bármilyen irányba mész, válaszold meg a kérdést, hogy miért csinálod és ez hova fog vezetni rövid és hossszú távon. Állj meg, végy egy levegőt és gondolkodj.

Mesterré válás

A helyes gondolkodásmód és a helyes cselekvés hosszú távon mesterré tehet. Ez a két dolog egymást befolyásolja és egyikből következhet a másik, körkörös módon.

De célok kitűzése helyett szokások kialakítását javasolnám. Ez ugyanis rákényszerít, hogy folyamatos fejlődésben vehess részt lépésekben.

Fejlődés

Az elmélet és gyakorlat mennyiségi fontosságát a 80/20-as szabály (Pareto-elv néven találsz róla leírást) alapján így érdemes beosztanod:

  • 20% elmélet
  • 80% gyakorlat

Ezzel biztosíthatod azt, hogy elég hangsúly legyen mindkettőn. A gyakorlati tapasztalat elsődleges, de szükség lehet elméleti ismeretekre is.

A következő megoldások léteznek tanulásra:

  • saját gyakorlás
  • magántanár
  • tanfolyam
  • videók
  • könyvek

Erősségek és gyengeségek

Amikor az erősségeidet és gyengeségeidet számba veszed, gondolj rájuk lehetőségként és kihívásként.

Kritika

Amikor kritikát kérsz vedd figyelembe, hogy a megfelelő formája:

  • tárgyilagos
  • semleges
  • konkrét
  • jelen idejű

Aki másfajta véleményt ír neked, azt egyszerűen hagyd figyelmen kívül. Ha kérdést teszel fel fogalmazz meg konkrét kérdéseket:

  • Mit gondolsz a mix hangerőarányairól?
  • Mit gondolsz a mix dinamikájáról?
  • Lehet hogy túl hangos a lábdob?

Megrekedés egy szinten

A megakadási szakaszok mindenkinél előfordulnak és rövidebb-hosszabb ideig tarthatnak. Mivel természetes jelenség, ezért nyugodt lehetsz abban, hogy sikerül túljutnod rajta.

Az áttöréshez szükséged lesz megfelelő cselekvésre és jól időzített pihenésre. A pihenés kiemelt fontosságú abban, hogy elkerüld a kiégést.

Cselekvési terv

A következőkre lesz szükséged a cselekvési program kidolgozásához:

  • nyugodt környezet,
  • 30 percnyi időkeret,
  • füzet,
  • toll.

Válaszolj írásban az alábbi kérdésekre:

  1. Milyen személyes indíttatásaim vannak a mixingre?
  2. Mik az erősségeim?
  3. Mik a gyengeségeim?
  4. Milyen részterületek érdekelnek?

    • arányok
    • eq
    • kompresszálás
    • panoráma
    • effektek
  5. Milyen szokások segítenek a fejlődésemben?

    • összerakni mixeket (valódi gyakorlás)
    • megnézni az elméleti anyagot
    • átgondolni a legutóbbi 3 mixem jellemzőit
  6. Válassz gyakoriságot a szokásokhoz:

    • napi 40 percet gyakorlom
    • heti 3 órát gyakorlom
    • havi 25 órát gyakorlom
    • 2 naponta új mixet csinálok

Összefoglalás

Ebben a cikkben írtam a keverés pszichológiai vonatkozásáról, a gondolkodásmódról, és a cselekvésről. Remélem inspirálónak és érdekesnek találtad. Sok sikert és örömöt kívánok neked a fejlődéshez. Ha hozzászólnál, a Facebook csoportokban várom kérdésed. Örülnék, ha leírnád, hogyan és mely pontokban segített neked a cikk. köszi, Ádám