A Mixing Piramis

Készítettem egy felfogásmódot, mire érdemes hangsúlyt helyezni, milyen sorrendben a keverés során.

A következő lépcsők fontossági sorrendben:

  1. hangerőarányok
  2. panoráma
  3. EQ
  4. kompresszió
  5. effektek
  6. automatizálás

A piramist a pszichológiából ismert Maslow-piramis inspirálta. Onnan jutott eszembe.

Mixing-piramis-ábra

Első dolog először: hangerőarányok

A kiindulópont a hangerőarányok beállítása, de sokszor akkor is ide térsz vissza, amikor hangszínt, dinamikát szabályzol vagy effekteket állítasz be. Mivel ezek valamennyire módosítják a hangerőarányt a sávokon.

Az alábbi sorrendben szoktam haladni a hangerőarányok beállításával:

  1. dobok
  2. basszus
  3. középtartomány
  4. vokál
  5. effekt hangok

Panoráma

Ebben a fázisban a sztereó teret úgy rakod össze, hogy több, hangszínében és hangszerelésben eltérő sávot balra és jobbra keversz.

Például:

  • konga balra, cinek jobbra
  • gitár balra, zongora jobbra
  • férfi vokál balra, női vokál jobbra
  • szinti balra, zongora jobbra
  • konga balra, bongó jobbra

Sztereó teret bár el lehet érni effektekkel is, azonban ez csak egy mesterséges tér lesz. A legszélesebb teret hagyományos panorámázással lehet elérni, amit a példákban említettem feljebb.

EQ, kompresszió, effektek és automatizálás

Több későbbi cikkben fogom ezeket részletekben bemutatni.

Összefoglalás

Javaslom, hogy a napi gyakorlatodba építsd be a mixing piramis használatát.

Letöltés

Töltsd le itt a Mixing Piramist PDF-ben! (segítség: asztali gépen töltsd le, Download, majd No thanks alul középen)

Vélemény, hozzászólás?