Készítettem egy felfogásmódot, mire érdemes hangsúlyt helyezni, milyen sorrendben a keverés során.
A következő lépcsők fontossági sorrendben:
- hangerőarányok
- panoráma
- EQ
- kompresszió
- effektek
- automatizálás
A piramist a pszichológiából ismert Maslow-piramis inspirálta. Onnan jutott eszembe.
Első dolog először: hangerőarányok
A kiindulópont a hangerőarányok beállítása, de sokszor akkor is ide térsz vissza, amikor hangszínt, dinamikát szabályzol vagy effekteket állítasz be. Mivel ezek valamennyire módosítják a hangerőarányt a sávokon.
Az alábbi sorrendben szoktam haladni a hangerőarányok beállításával:
- dobok
- basszus
- középtartomány
- vokál
- effekt hangok
Panoráma
Ebben a fázisban a sztereó teret úgy rakod össze, hogy több, hangszínében és hangszerelésben eltérő sávot balra és jobbra keversz.
Például:
- konga balra, cinek jobbra
- gitár balra, zongora jobbra
- férfi vokál balra, női vokál jobbra
- szinti balra, zongora jobbra
- konga balra, bongó jobbra
Sztereó teret bár el lehet érni effektekkel is, azonban ez csak egy mesterséges tér lesz. A legszélesebb teret hagyományos panorámázással lehet elérni, amit a példákban említettem feljebb.
EQ, kompresszió, effektek és automatizálás
Több későbbi cikkben fogom ezeket részletekben bemutatni.
Összefoglalás
Javaslom, hogy a napi gyakorlatodba építsd be a mixing piramis használatát.
Letöltés
Töltsd le itt a Mixing Piramist PDF-ben! (segítség: asztali gépen töltsd le, Download, majd No thanks alul középen)