Oldal kiválasztása

Ebben a cikkben bemutatom az idézet szereplőit, a lényegét és gyakorlati szemszögből is áttekintjük azt.

Történet

"If it sounds good, it is good."

Ezt a közmondást Duke Ellingtonnak és sok helyen Joe Meek-nek tulajdonítják.

Ellington híres amerikai jazz zenész volt, míg a brit Robert George "Joe" Meek producerként és hangmérnökként dolgozott. Mindketten a 20. század kiemelkedő zenei alakjai voltak.

Külön érdekesség, hogy Joe Meek nevével márkázva elérhető árú audio eszközöket (mikrofonok, EQ, kompresszor, 500-as modulok) gyárt a PMI Audio Group.

Studio

Hangzás és érzelmek

Keverés közben az érzelmek, a sztori átadása és a hangzás a legfontosabb szempontok. Ezek segítségével lehet meghozni a döntéseket. A mixing során az érzelmi és technikai hallást közösen veszem figyelembe. Egy lágy, lassú balladát máshogy keverek, mint egy metal, dubstep vagy drumandbass zenét.

Például dönthetek úgy, hogy aluláteresztő szűrőt teszek több sávra is. Ezzel tompítom a hangzást és melegebb karaktert adok a hangszereknek.

A klubosabb zenéknél pedig hozzáadhatok többféle torzítást. Enyhe, kevés, vagy sok mennyiségben, a stílustól és annak alstílusától függően.

Hallás

"Túl kevés ember használja a fülét manapság… szinte mindenki a szemével kever és komponál…" – msl, gearslutz

A technikai hallás az évek alatt fejlődik és pontosabb lesz. Sokkal több részletet és egyben hibát fedezek fel a zenékben, mint 5 vagy 10 évvel ezelőtt.

Ez a hallás fejleszthető. Erre készült többféle szoftver is. "ear training" kulcsszóra keresve az interneten több szolgáltatás elérhető.

"Ki mondta, hogy azt a sávot vágnod kell EQ-val 3597 Hz-nél?" – chrisso, gearslutz

Ha még bizonytalannak érzed a hallásod vagy sokszor nem tudod hogyan dönts, akkor fejleszd azt. Légy türelmes magaddal, mert ez egy hosszú távú befektetés. Ez a képesség segíteni fog a folyamatban.

Kísérletezés

Itt lehet szabadon engedni a kreativitást és kipróbálni eltérő, vagy akár különc ötleteket.

Fórumokban való, hosszas kérdezgetés helyett próbáld ki, mit csinál az a kompresszor vagy hangszínszabályzó a gyakorlatban, amiket már hetek óta próbálgatsz és csavargatsz. Vita helyett inkább cselekedj és tapasztald meg, amire kiváncsi vagy. Légy önálló.

Sok esetben nincsen szabály vagy szabálygyűjtemény, hogy egy helyzetben hogyan kell szólnia egy sávnak. Nincsen egy hivatalos szent írása a mixingnek, hogy például egy akusztikus lábdob vagy beütőcin hangszínét hogyan is kéne szabályoznod, vagy kompresszálnod.

Sőt, az is kijelenthető, hogy nincsen mixing bíróság vagy mixing rendőrség. Ez a szabadság viszont felelősséggel jár. A közönség és a szakma mindig el fogja dönteni, hogy tetszik-e neki az adott zene vagy keverés.

Lehallgatás és akusztika

Genelec hangfalak

Lehet, hogy a monitor hangfalon jól szól a mix. De mi van, ha fülhallgatón és fejhallgatón már nem?

Esetleg egy klubban, vagy fesztiválon?

Többféle eszköz segítségével biztosítani lehet a pontosabb keverést.

Elfogultság vagy tárgyilagosság

Előfordulhat, hogy a mondást elfogultság miatt valaki önigazolásra használja. Ekkor valóban az van, hogy félremagyarázza vagy megmagyarázza a zenéjét.

Lehet, hogy DJ Józsi jól szólónak hallja a keverését, de valójában maximum közepes, vagy gyenge.

A hallás és a tárgyilagosság fejlesztésével ez a probléma elkerülhető.

Referencia zene használata

Az elfogultság elkerülése érdekében hasonlítsd össze a mixedet referencia zenékkel.

Igyekezz minél hasonlóbb stílust és alstílust választani ehhez. Ezen kívül a sound design és a mixing is közelítsen hozzá.

Ha a mixed hangulatban és a hangzásban megközelíti azokat, akkor megnyugodhatsz. Ha nem, javíts rajta.

Idővel ez az arány javulni fog, ahogy fejlődsz.

Mosma Studio

A zenei fázisok áttekintése

A mixing vagy utómunka előtt még ezekre van szükség, hogy a mondás érvényes legyen:

  1. jó zeneszerzés
  2. jó sound design
  3. jól rögzített zene (recording)

Összefoglalás

  1. Mixing során a döntéseket a hangzás és érzelmek szempontjából válaszd meg.
  2. Ha a zene hangulatát és történetét megérted, átérzed a mixből, akkor célba értél.
  3. Használd a hallásod. Értékeld a mély, közép, magas tartományt, a sztereó szélességet, arányokat, tereket. Ez a zene három dimenziójának része.
  4. Kísérletezz. Ha kíváncsi vagy valamire, először ne véleményt kérjél róla, hanem próbáld ki a gyakorlatban. Hogyan szól? Ha tetszik, akkor valószínűleg jó lesz 🙂
  5. Emlékezz rá, hogy nincsenek törvények, de vannak bevett szokások. Ugyanahhoz az eredményhez több út is vezet.