Oldal kiválasztása

Most leírom annak a módszerét, milyen részeken megyek végig, ha fel szeretnék ötleteket használni mások műveiből. A folyamat során:

  1. gyorsan elemzem a zene részeit,
  2. szétkapom,
  3. majd összerakom

A 9 lépés bármilyen zene lebontására. Fontos a sorrend, ezért figyeld meg részletesen.

  1. Tempó és ütemjelzés
  2. Zenei skála
  3. Akkordmenet
  4. Basszus
  5. Dobok
  6. Dallamok
  7. Hangszínek
  8. Mixing
  9. Mastering

Segédeszközök

Hallás. Használd a füled!

Aktív figyelemmel hallgasd a zenéket. Ha még nem hallod, akkor fejleszd a hallásod. Idővel minden részletet hallani fogsz, ha elég időt hagysz magadnak a fejlődésre. Ez nem fog menni 1-2 nap alatt. Hosszú távra gondolj.

Nekem volt egy alap zenei hallásom, de évekbe került, mire rendesen fejlődtem benne. Ha tudatosan csinálod ennek a gyakorlását, akkor lerövidítheted ezt nagyságrendekkel.

Youtube videók

A Youtube-on szoktam a legjobb minőségű zenéket megkeresni, majd ezeket ismétlésre állítom az elemzéshez és MIDI programozáshoz. Bizonyos netes weblapok segítségével le is tudod tölteni ezeket. pl. "Youtube download online"

Beatport adatok

A Beatporton általában megtalálod a tempót és a zenei skálát az új zenéknek.

Mixed In Key vagy Rapid Evolution

Ezek különálló programok, amik megmutatják szintén a tempót és skálát.

Sokáig a Rapid Evolutiont használtam, ami egy Java alapú ingyenes program. Aztán múlt hónapban, decemberben megvettem a legújabb Mixed In Key-t. Tiszta szívvel tudom ajánlani. Nagyon gyors és pontos szoftver, könnyű használni. (Egyébként sem demo, sem tört változata nincsen. A program a háttérben netes szervereken elemzi a zenéket, ezért nem lehet lewarezolni.)

Zongora jellegű hangszer

Akár DAW-on belül is bármilyen megteszi. Én általában az Ableton Sampler vagy Simpler alap könyvtári hangszerei közül egy alap zongorát használok erre.

MIDI billentyűzet

Nem kell tudnod zongorázni, elég ha egy 4 hangból álló dallamot le tudsz játszani. Ez egyéntől függően 5 perc-től 50 percig terjedhet, ha van egy alap zenei intelligenciád. Ha nincs, akkor fejleszd. Nem szégyen.

Ha nincs még MIDI billentyűzeted, minél előbb szerezz legalább egy 2 oktávosat. Ez dallamokra és basszusra elegendő. Illetve egy skálán belüli rövid akkordmenetre is.

Kész MIDI fileok

A neten keresve találhatsz ingyenes vagy fizetős MIDI fileokat. Ezekből pillanatok alatt elkészíthetsz egy inspirált zenét vagy remixet vagy bootleget.

1. Tempó és Ütemjelzés

A gyorsaság besorolását a következő táblázatban találod:

66–76 BPM adagio lassú
76–108 BPM andante séta gyorsaság
108–120 BPM moderato közepes
120–168 BPM allegro gyors
168–176 BPM vivace nagyon gyors, életteli

A leggyakoribb ütemjelzés a 4/4, ez általánosnak mondható a legtöbb zenében.

2. Zenei skála

Ezek a leggyakoribb skálák a nyugati világ típusú zenékben:

  • dúr (7 hang), pl. C-dúr
  • moll (7 hang), pl. A-moll
  • dúr pentaton (5 hang)
  • moll pentaton (5 hang)

A C-dúr és A-moll skála a legegyszerűbbek. Ezeknél elég csak a fehér billentyűket használnod.

3. Akkordmenet

Leggyakrabban a következő hosszú ütemekre írják az akkordokat:

  • 4 ütem
  • 8 ütem
  • 16 ütem

Sok fajta zenében csak 4-8 akkordot használnak, ezért nem kell túl messzire menni általában.

Népszerű harmóniák és akkordok típusai:

  • 2-es hangzat, azaz 2 hangból áll
  • 3-as hangzat, 3 hangból áll
  • 4-es hangzat, 4 hangból áll

Sokat használt akkordmenet példák:

hang alapján fok szerint
C – G – C – G I – V – I – V
C – G – F – G I – V – IV – V
D – C – G V – IV – I
G – C – D – C I – IV – V – IV
G – Em – C – D I – vi – IV – V
em – D – C – B vi – V – IV – III

4. Basszus

A basszus általában az akkordmenet alaphangjait használja. Néha kicsit variálnak is rajta.

A basszus esetében kiemelt szerepe van a zenei skála első (I) és ötödik (V) fokának. Ezek ugyanis a legstabilabb, legerősebb hangok az adott skálában.

skála hangok
C-dúr C és G
A-moll A és E

5. Dobok

  • hangulat

    • agresszív,
    • passzív,
    • semleges,
    • könnyed,
    • játékos,
    • lassú,
    • gyors
  • hangszerválasztás
  • dinamika
  • rögzítés

6. Dallamok

  • érzelmek
  • hangulat
  • utazás és figyelem fenntartása
  • kérdés – válasz formula
  • variációk

7. Hangszínek

  • hangulat
  • hang típusa
  • szintézis
  • hangminták
  • szintik
  • pszichoakusztika alkalmazása

8. Mixing

A keverés során ezeket érdemes megfülelni:

  • hangerőarányok
  • panoráma
  • hangszínszabályzás
  • kompresszió
  • effektezés
  • automatizálás
  • referencia zene

9. Mastering

Tegyél fel magadnak kérdéseket a következőkről:

  • hangszín
  • dinamika
  • hangerő
  • referencia zene

Így csináld!

a) Elemzés

Elemzéshez ismétlésre állítom a zenéket, majd aktív figyelemmel meghatározom a hangszereket, azonosítom őket, majd jön a technikai része: sound design és mixing. Ha valamit nem értek, vagy nem hallok, akkor ismét meghallgatom a teljes zenét.

Minden egyes aktív hallgatással egyre több részletet fedezek fel.

b) A Keretrendszer

Ez a három elem megadja a zenének az alapját és hangulatát, ezért érdemes mindig ezzel kezdeni.

  1. Tempó és Ütemjelzés
  2. Zenei skála
  3. Akkordmenet

c) Gyors változtatás

A cél az, hogy gyorsan érj el eredményt, akadozás nélkül. Erre az a megoldás, ha ismétlésre állítva a zenét, feljátszod az akkordot és a basszust. Aztán ezeket apránként módosítod. Egy-két félhangot mindig léptetve. Lépésről lépésre el tudsz így jutni az alap kidolgozásához. Ez elsőre nehéznek tűnhet, de nyugodt lehetsz, hogy megfelelő gyakorlással megoldható ez is.

Csak kezdj neki és csináld. Hibázni szabad! Egyébként ezekből a hibákból lesznek általában a legérdekesebb zenék. A boldog véletlenek gondolata.

d) Finomhangolás

Erre érdemes 5-10 percet szánni, és még néhány hangot feljebb vagy lejjebb lépteni. De a ritmust is módosíthatod.

Másolás vagy inspiráció vagy lopás

"A jó zeneszerző nem utánoz, hanem lop." – Igor Sztravinszkij, 1967

Vajon csalás, ha átveszel ötleteket? Szerintem nem, ugyanis az ötleteket nem lehet levédetni, de szabványt sem lehet csinálni. Most komolyan, levéded a piros színt, aztán majd csak te használod az egész világon???

"Az éretlen művészek másolnak, a nagy művészek pedig lopnak." – William Falkner, 1974

Az a szerence, hogy az akkordmenetre is igaz ez. Próbálj meg jogilag levédeni egy C-G-F-G akkordmenetet. Ki fognak röhögni. Picasso sorba gyártotta a képeit, amit a menedzsere 100x-os árakon árult. Felmerül a kérdés a művészet és az üzlet között. Úgy látszik Picasso üzletember volt.

"Picasso valójában egy ravasz üzletember volt." – Casey Dawes

Mint általában az ideális itt is az arany középút: azaz átvehetsz ötleteket, de egy picit mindig módosíts rajtuk. Ha elég sokféle zenéből veszel át ötletet, zseniálisnak fognak tartani.

Összefoglalás

A cikkben bemutattam a lépéseket a zenék szétbontásához és elemzéséhez.

Hangsúlyozom, hogy ennek a képessége és gyakorlata nem fog 1-2 nap alatt megtörténni. Amikor egy Hollywoodi szuperfilmben a főhős felkészül, a 90 perces filmből csak 5 percet mutatnak erre.

Azonban a valóság a fordítottja lenne. Egy 90 perces filmből 89 perc lenne a felkészülés! Csak ez senkit sem érdekelne. Ezzel nem lehetne eladni a filmet. Tehát nem az van, hogy a harcosunk mekkorát bokszolt, hanem mennyit készült addig.

Gondolj erre a példára, amikor fejlődni szeretnél. Tervezz hosszú távra.

Sok sikert a gyakorláshoz!

üdv, Ádám