Mastering munkafolyamat Deadmau5-szal

Az egyik videóban Deadmau5 bemutatja a mastering munkafolyamatát, melyet a Razor márka szponzorált. A zenei részlet munkacíme Imaginary Friends és az előző részek alkalmával vezetett be minket a zenekészítés fázisaiba. A Razer Youtube csatornáján megtalálható a többi videó is.

Deadmau5 és Steve Duda a mastering videóban

A mastering mellett érintik a Serum VST szinti és sound design szerepét az adott dalnál. Ebben a cikkben áttekintem az általa alkalmazott master láncot.

Az alkalmazott master lánc sorrendben:

  • EQ
  • Kompresszor
  • Többsávos kompresszor
  • Limiter

A részletek sorrendben

1. Ableton EQ Eight

Deadmau5 megemlíti, hogy 20 Hz alatt mindig vág, két okból:

  • az adott tartomány alatt nincs mit hallani
  • és hogy helyet csináljon a master hangerőnek (headroom)

Ahogy tovább megyünk a videóban eljutunk egészen 35 Hz-ig is, amit még éppen hall Deadmau5 a high end ATC monitor hangfalakon. Egyébként érdekes, mert szerinte a szubokkal együtt sem hallja a 35 Hz alatti tartományt. Vagy csak nem akarta feltekerni a hangerőt rajtuk. Ha hallani nem is, de esélyes, hogy érezné a testében. Ha már szóba került, a stúdiójában 7.1-ben van berendezve a rendszere ATC SCM45A monitorokkal.

A szakasz végére kb. 35-38 Hz közé állítja a vágást 48 dB/oktáv meredekséggel.

Deadmau5 elmondja, hogy az ingyenes Engineer’s Filter-t (Windows VST) szokta használni az extrém meredekségű vágásokhoz. Az ingyenes plugin Windows alatt működik.

Ezt egyébként el lehet érni a jól ismert Fabfilter Pro-Q2 pluginnel is.

Úgy sejtem, hogy Deadmau5 a 120 dB/oktáv-os szűrőre gondol, amikor a videóban erről a részről mesél, a legerősebb vágásról.

“Each of these filter design methods can be applied to create low-pass, high-pass, band-pass, band-reject, high-/low-shelving and peak/dip filters of orders up to 20.”

Ez pedig már az Engineer’s Filter leírása a 20-as nagyságrendű filterről, vagyis 20*6 dB = 120 dB/oktáv.

Mivel az Abletonban a legnagyobb vágás 48 dB/oktáv ezért csak több példány együttes használatával tudjuk ezt elérni pl. az EQ Eight-tel (jelölve “4x”-szel). A gyakorlatban sorba lehet kötni két EQ-t ugyanolyan alsó vágási frekvenciával.

2. UAD Shadow Hills Mastering Compressor

A mastering munkafolyamat és a master lánc

Ennél a szakasznál kb. 1 dB csillapított jelet láthatunk, ez funkcionálisan összetapasztási / glue céllal került a láncba. (A plugin csak a hardware-es DSP kártyához érhető el, az UAD webshopjából, warez nincs belőle.)

Ez a glue hatás picit összébb nyomja a hangzást és egy karaktert tud adni a mixnek, amitől érdekesebb, teljesebb, kerekebb illúziót kap a zene. Nem csak a master sávon, hanem csoportokon is gyakran használják ez a technikát (bus compression / busz kompresszió néven is megtalálható a szakirodalomban).

3. Xfer Records OTT

Ez egy többsávos kompresszor plugin, amivel néhány decibelt nyom össze az egyes tartományokon. Az egysávos kompresszorral ellentétben az az előnye, hogy így mindhárom tartományon pontos irányítással rendelkezik.

Körülbelüli csillapítás és erősítés tartománya, arányszámokkal, ahol a mély jelenti az alap/egység viszonyítást:

  • mélyek: 1
  • közép: 3
  • magas: 2

Pontos értéket nem lehet kivenni belőle, bár egy presetet használ, az kiindulási alap lehet kísérletezéshez.

4. Ableton Limiter

A végső hangerőt -0.3 dBFS kimenet beállítással alkalmazza Halottegér-koma, a bemenetre pedig körülbelül 10 decibelt adott, amik összesen 6-8 dB tranziens/csúcs jellegű csillapítást ad az anyagnak.

Ennél a csillapításnál a kick leütésnél változik a jel hirtelen. Állandó 6-8 dB csillapításnál (passzírozásnak mondanám konyhai hasonlattal élve) már valószínűleg bajba lenne, ez az adott hanganyagtól függ itt is.

Összefoglalás

Deadmau5 is láthatóan a sound designból és a mixből hozza ki a lehető legjobb eredményt és hangzást, így a master sávon már nem kell fából vaskarikát csinálnia. Úgy fogalmaznék, hogy inkább a korábbi fázisok hangsúlyosak és nem a mastering.

Továbbá elmondja, hogy nem létezik mágikus master lánc, ami minden esetben jól működik. A megfelelő beállításokat és az egyes plugineket zenénként változtatja, valamint kísérletezik a megfelelő sorrenddel és paraméterekkel.

Ami egyébként közös az összesben, hogy a lánc végén mindig egy limiter szerepel, aminek a kimeneti értéke mindig kisebb 0 dBFS-nél. Az Ableton gyári limitere -0.3 dBFS-re van állítva alapesetben, ez egy gyakorlatias érték, jó ha marad a kész anyagban hangerőtartalék ilyen módon.

Ugyan a videóból kihagyták a monó ellenőrzést, de ezt mindenképpen ajánlom elvégezni a munkafolyamat során. Legegyszerűbb az adott DAW megfelelő pluginjét használni erre. Ableton esetében ez a Utility modul.