Oldal kiválasztása

A következő cikk fordítása: http://edmprod.com/12-habits-thoughts-tips/

Köszönet a fordításért Potsubay Andrásnak és Berkes Eriknek. Szerkesztés és további fordítás: Burucs Ádám.

1. Adam Szabo

Adam Szabo

Adam Szabo (magyar nevén Szabó Ádám) egy elektronikus zenész és sound designer, aki az Enhanced Music-hoz van szerződtetve, és olyan minőséget képvisel, mint senki más. Itt vannak a tippjei.

“Mielőtt befejeznék egy számot, teszek vele egy próba kört. Rárakom az MP3 lejátszómra, és futás vagy sétálás közben hallgatom. Így érezni tudom a hangulatát, anélkül, hogy túlságosan rákoncentrálnék, és így észrevehetek problémákat, amik stúdiózás közben elkerülték volna a figyelmem.

Sokszor a szám képi megjelenése el tudja terelni a figyelmünket, de akár a környezet is, ahol alkotunk. Sokszor segít, ha a stúdión kívül hallgatjuk meg a számunkat, egy új környezetben.”

Szerintem Adam ötlete hihetetlenül értékes.

2. Perverse

Perverse

Perverse egy dubstep duó, Új-Zélandból, ahonnan én is származom. Több kiadványuk is megjelent különböző kiadóknál, mint a Bassweight, Tribe 12, OG Recordings és még sokan más helyen. Itt egy gyors tipp tőlük:

„Ne ragadj le ugyanazoknál a mintáknál és plugineknél. Amíg úgy tűnik, hogy van egy „témád” vagy egy „hangod”, valójában csak lekorlátozod magadat és nem haladsz előre.”

A különböző hangok és pluginek használata lehetőséget nyújt nekünk arra, hogy átlépjük kreatív határainkat és tanuljunk – de ne essünk túlzásokba. Nincs szükséged 100 szintetizátorra. Egy producer stílusa nem a plugineken múlik, hanem a sajátos zenei ízlésén. Ez az alkotási technikán, a hang kidolgozásán, a minta kiválasztásán, és még sok máson múlik.

3. Mikael Wills

Mikael Wills

Mikael Wills egy elektronikus zenei producer, kiadófőnök, DJ és énekes szintén Új-Zélandról. Több alkalommal szerepelt az EDM prod-on ezelőtt egy interjú és egy vendégposzt formájában.

“Ha van egy ötleted, de egy másikat akarsz alkalmazni a mixedhez, amin éppen dolgozol, hogy kipróbáld milyen, akkor mentsd el a régi ötletet, mint ‘verzió1’, mielőtt továbblépnél és átalakítanád az új ötletre.”

A verziózás nagyon fontos a zenekészítés során, mert mivel emberek vagyunk, hibákat követünk el. A Ctrl + S-et könnyű lenyomni, de ezzel mindig a meglévő file-t írod felül. Ha nagyobb módosítást akarsz végrehajtani, akkor egy új változatot ments el! Ezt a rákövetkező napon majd megköszönheted magadnak, amikor felismered, hogy az, amin változtattál, mégsem volt elég jó.

“Sok alkalommal előfordult, hogy csináltam éppen egy szintihangot (különösen FM típusúnál) és azt gondoltam, hogy lehetne jobb is. Ezek után szöszöltem még vele egy ideig, de csak rosszabb lett, mint volt. Mindig mentsél el egy új változatot a projectedből!”

Fontos kihangsúlyozni a verziózás (és folyamatos mentés) fontosságát, még mikro szinten is.

4. Distantt

Distantt egy sokrétű és nagyszerű fiatal producer. Most megosztja velünk egyik szokását.

„Egyik nagy szokásom az „újrakészítés”. Akármikor van szabadidőm, szeretek leülni, és tetemes mennyiségű időt fektetni abba, hogy újraalkossak olyan számokat, amiket élvezek. Ez nagyon jó gyakorlat új hangok létrehozásához, és kikísérletezni a különböző mixeket.”

Ha csak egy dolgot jegyzel meg ebből a cikkből, akkor legyen ez az! Az újrakészítés felnyitja a szemeid, arra késztet, hogy a zenét kritikusan és elemzően hallgasd, hogy valójában mi is történik. Inspiráció hiányában is jó módszer a fejlődésre (szerintem is az egyik leghasznosabb tipp, megmutatja, hogy egy működő szám mitől is annyira jó, és sokszor inspirációt is hoz – a fordító).

5. Wrechiski

Wrechiski az egyik kedvenc producerem. Hallgasd meg az „Aquamarine”-t tőle, és megérted, miért.

„Az egyik szokásom, hogy különböző stílusokkal dolgozok. Ez sokat segít nekem a munkában, a különböző hangok megismerésében és a mixelésben, mivel így több féle hangot ismerhetek meg, amiket később használni is tudok.”

Akár trance vagy techno producer vagy, a különböző stílusok kipróbálása és megismerése egy élvezhető folyamat lehet számodra.

6. River Accorsi

River Accorsi

River Accorsi egy bass music producer, aki különösen tehetséges sound designer is. Itt következik két tipp tőle.

“Rendszerezd a hangminta könyvtáradat és tudd, hogy merre találod a legjobb hangokat.”

Ha fel vagy iratkozva egy hírlevélre, akkor talán már kaptál hasonló tanácsot, ami azt állítja, hogy ez mennyire fontos. Nagyban segíti a munkafolyamatodat és könnyebbé teszi a dolgodat. Ne halaszd el ezt a tevékenységet túl sokáig, hanem végezd el idejében!

“Jobb, ha ismersz néhány eszközt kívülről-belülről, mint a világ összes pluginjét egyszerre.”

Ha folyamatosan halmozol egyre több és több plugint, akkor ne feledd el, hogy sokat markolsz, de keveset fogsz. Nem lesz elég időd, hogy beletanulj az összesbe és megismerd a rejtett karakterüket, a gyengéjüket és erősségüket. Fókuszálj néhányra, és tanuld meg őket amennyire tudod.

7. Alex H

Alex H egy prog house producer Ausztráliából. Mostanában adott ki egy csodálatos EP-t a Progressive House Worldwide-nál, amit erősen ajánlok meghallgatásra.

“Mindig feltöltöm Soundcloudra a szerkesztett ötleteket, mert az emberek szeretik hallani az ötleteimet. Ez abban is segít, hogy aktívan tartsam a profilomat.”

Van egy kis ellentmondás ezzel kapcsolatban. Tényleg fel kéne tölteni a befejezetlen műveket? Vagy várjunk vele, míg véglegesek nem lesznek?

Személy szerint én szeretem látni, ahogy a producerek feltöltik a WIP dolgaikat. És az is jó, hogy meg lehet ezzel nagyban különböztetni a korai koncepciót a végeredménytől. A szerző szemszögéből ez nagyon nagy segítség tud lenni. Ha jó visszajelzéseket kapsz az ötletedre vagy WIP-re, akkor nagyobb késztetésed van arra, hogy befejezd.

8. Hazem Beltagui

Hazem Beltagui egy trance és progresszív zene producer és a Fractal Digital kiadónak a tulajdonosa és a menedzsere.

Íme, két szokása:

„Minden percben megnyomom a Ctrl + S billentyűket.”

Ilyen egyszerű? Igen. Nincs rosszabb, mint elveszíteni az addigi munkádat. Ezért váljon szokásoddá a gyakori mentés, de sose feledd el, hogy nagy változtatás esetén egy új verzióként mentsd el.

„Le szoktam némítani vagy felhangosítani a dobot azért, hogy halljam, elértem-e a kívánt hatást”

Ez egy remek szokás, és gyakrabban is ki fogom próbálni. Az elektronikus zenében a dobnak kell vinnie előre a dalt. Ha az nem jó, akkor a dal se lesz az.

9. Axis

Axis egy újabb modern muzsikus, aki az Enhanced-nél van leszerződve. Ha rendszeresen látogatod az Anjuna fórumot, akkor már találkozhattál vele. Rendszeresen segíti a többi producert, megosztva a tudását. Itt egy hosszú lista a tippjeivel.

„Rendszerezd a hangmintáidat és szinti preseteidet (gyári vagy saját). Átböngészni több ezer hangon keresztül, amikor egy számon dolgozol az rossz hatással lehet az inspirációra, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a legtöbb hang a hangmintacsomagokban használhatatlan minőségű. Hallgasd meg és válaszd ki a legjobbakat, majd rendszerezd őket. Én ezt rendszeresen csinálom, hogy a hangminta könyvtáram kisméretű maradjon.”

„Egy hatalmas hangminta és preset könyvtár felesleges, ha annak csak az 5%-a használható.”

„Tartsd a projected szervezetten. Egyszerűbb egy olyan projecten dolgozni, ahol az összes rész színkódolva van, és ahol nincs hatalmas mennyiségű némított sáv/csoport szétszórva, csak a helyet foglalva ezzel.”

Ez egy ütős tipp. Fontos a rendszerezettség, és hogy az milyen hatással van a munkavégzésre, de ha nem, akkor kezdjétek el! Szinezzétek és nevezzétek el pontosan az összes sávotokat!

„Hamar kezdd el az arrangement fázist (hangszerelést). Átmásolni egy kiadott szám sávjait jó kezdés lehet, és bármikor meg lehet változtatni. Ha már kezdésnél van egy jó struktúrád, az sokat segíthet a szám befejezésénél.”

„Ne maradj a 8 ütemes loop csapdában túl sokáig. Az arrangement egy olyan dolog, amit mielőbb meg kell oldani. Biztos vagyok benne, sokan egyetértenének ezzel.”

„Tarts magadnak egy kihívást úgy, hogy újra elkészíted a hangokat más zenékből. Vannak hangok, amik működnek, és vannak, amik nem. Nagyon fontos, hogy megtanuld, hogyan kell olyan hangokat készíteni, amik működnek, és az A/B összehasonlítás során megállják helyüket. Ugyanez az elv érvényes a lekeverésre is (mixdown).”

„Egy dolog, amit meg tudsz tanulni mások munkájának elemzéséből, az az összhang a szintik, basszusok, és minden más közt. Hamar észreveszed, mik azok a hangok, amik nem illenek össze a többivel a saját számaidban. Már kiadott számokat használni referenciának hihetetlenül nagy segítség.”

Olvasd el ezt a referencia zenék használatához (angol): Getting the Most out of Your Reference Tracks

„Exportálj ki mindent audio sávba (bounce, freeze, render, DAW programtól függően változhat ez az elnevezés – a fordító). Audioval sokkal könnyebb dolgozni, és felszabadítja a CPU-t és a RAM-ot. Abban is megakadályoz, hogy beleragadj a MIDI paraméterek beállításában. Ennek köszönhetően tovább tudsz haladni a projecteddel.”

„Pár ember jobban szeret dolgozni MIDI-vel, de az audio-nak hatalmas előnyei vannak. Ha olyan valaki vagy, aki szeret órákig a filter cutoff finom kis beállításával szórakozni, akkor az audioba exportálás talán megoldja pár problémádat.”

„Optimalizáld a munkameneted (azaz workflow). Tanuld meg a billentyűparancsokat, hogyan kell sajátot készíteni, stb. Minél gyorsabban dolgozol, annál nagyobb az esélye, hogy nem unod meg a számot, amin dolgozol, és be is tudod fejezni.”

10. Tygris

Tygris egy elektronikus zenész Ausztráliából, pár igencsak fenomenális számmal. Itt egy pár tippje.

„Mindig próbálj új hangokkal kísérletezni. Próbálj ki új módszereket, még akkor is, ha fogalmad sincs, hogy mit csinálsz. Valószínűleg tanulsz valami újat, amit senki más nem tud csak te, és segít egy új hangzás kialakításában is.”

„Az eredetiség az egy olyan dolog, amivel sokunk folyton küzd. De honnan is jön? Kísérletezésből. Hágd át a szabályokat!”

11. Fractal

Fractal-t nem lehet egyetlen műfajhoz sorolni, szóval nem is próbálom meg. Ő kiemelkedően jó az elektronikus zene világában, és nem is veszi félvállról. Ez a tanácsa:

„Ha elakadsz, próbálj úgy tekinteni az alkotásodra, mint a betonra, ami még nem keményedett meg. Ne félj törölni vagy változtatni azon, amit eddig csináltál, annak érdekében, hogy kapjon teret valami más is. A pusztítás nélkülözhetetlen az alkotásnál.”

12. Naden

Naden egy másik név, akit már láthattál az EDM prod-on ezelőtt. Nagyszerű interjút adott nekünk régebben. Itt van néhány dolog a szokásai közül.

“Folyamatosan írjál egyre több és több zenét! Egy rakás projectet csinálok, amikben egy-egy ötletet mentek el, aztán van, hogy egyetlen zenében használok többet is. Továbbá, amikor érzem, hogy az ütem megfelelő és már van egy kialakult ötlet, akkor megpróbálom még abban a pár órában befejezni, amíg előtte ülök. Nagy esély van rá, hogy nem fejezem be, ha ott megállok, mert akkor kikerülnék a zónából (zóna / flow).”

Naden itt két dolgot említ.

  • A mennyiség,
  • a szakmában eltöltött idő szerepe,
  • és a flow állapota.

Mindkettő fontos, és az egyiket könnyebb kontrollálni, mint a másikat.

Minél több alkotást hozol létre, annál jobb leszel. Ez nyilvánvaló.

A flow állapota pedig jókor és rosszkor is bekövetkezhet. Írtam róla egy cikket, de a legfontosabb dolog, amit tudnod kell, hogyha benne vagy a flow-ban, akkor észrevétlenül telik az idő, amíg be nem fejezed az adott cselekvést.


Te mit adnál hozzá ehhez a listához? Van bármilyen szokásod, ami egyedinek mondható?