Tchad Blake az egyik kedvenc karakterem a pro audio világból.
Producer, felvételi mérnök, keverőmérnök és zenész.
Együttműködik a Mix with The Masters oktatási céggel, ahol Dél-Franciaországban egyhetes mixing és recording kurzusokat tart csillagászati árakon (ez általában 10.000 USD, pontosan 1 hétre, ez a cég bruttó bevétele tanulónként).
Több Grammy díjat is nyert többek között:
- Sheryl Crow – The Globe Sessions, 1998
- Suzanne Vega – Beauty & Crime, 2007
- The Black Keys – Brothers, 2010
Tchad híres az igencsak különc hangzásokról, hangszínekről és sound design textúrákról, terekről. Ezeket gyakran unortodox eszközökkel éri el. Mindegy, hogy fémcsövekről, csavarhúzóról, seprűről, ollóról vagy fogasról van szó, bármi jöhet. Előszeretettel készít binaurális felvételeket is, amihez igénybe vesz próba-baba fejet mesterséges fülekkel.
Mi az általános mixing filozófiád és megközelítésed?
“Nem vagyok túlságosan sokoldalú mixing mérnökként. Teszem a dolgom, ezért jönnek hozzám. Hallgatózom és hagyom, hogy a zene befolyásolja az irányt, amibe megyek. Az érzelmek a legfontosabb eleme ennek a melónak. Egyik hangzásban sem mélyedek el különösebben, az túl unalmas lenne. Több mint 25 éve csinálom és még mindig próbálok rájönni a dolgokra.”
Hogyan kevered a középtartományt?
“Nem használok semmi különleges technikát. Legtöbb esetben hangerőt, panorámát, EQ-t és kompresszort állítom be. Sztereó tér esetén pedig előszeretettel panorámázom balra és jobbra a dolgokat, pl. gitár balra, vokál jobbra. De nem feltétlen a legszélére rakom (LCR módra), hanem amit éppen a dal megkíván.”
Mennyire keversz hangosan?
“A számítógépes korszak előtt csak 1-2 dB kompressziót tettem a master sávra.”
“Viszont mostanában az emberektől olyan anyagokat kapok, amiket rendesen megküldtek egy Waves L3 limiterrel. És amikor hallják a mixemet, akkor csalódnak. A hangosabb jobbnak hangzik, még nekem is. Mostanában a McDSP ML4000-t használom, hogy részt vegyek ebben a versenyben. Nekem tetszik, ahogy szól, de a mastering mérnököm annyira nem mosolyog rajta, mivel nem hagy neki teret a melóhoz.”
“A keverés elején már ráteszem a limitert, de a masteringre küldés előtt leveszem róla. Mellékelem a hangosabb változatot is, így mindenki hallja a két változatot és nincsenek meglepetések.”
Hogyan használod a sidechain kompresszálást?
“Nagyon ritkán használom pl. egy gate nyitásához. De alapvetően kerülöm, mert komplikáltnak tartom. Nekem meg egy egyszerű agyam van, és öreg kutya vagyok már.”
Hogyan használod a vizuális eszközöket (VU kijelző, csúcs méter, stb)?
“A métereket, kijelzőket és vizuális eszközöket általános eszközként használom. Mindegy, hogy milyet (csúcs, VU, stb). Ha épp egy stúdióban vagyok, aminek vannak szuper cuccai, akkor csekkolom velük. De sose hozok döntést a kijelzők alapján.”
Hogyan használod a Sound Toys Devil Loc-ot?
“Send csatornákon keresztül adom a dobokhoz.”
Milyen monitorokat használsz otthon?
“A Linn 328a-t.” (brit márka, 2005 körül volt 32.000 USD egy pár)
“Nagyon ajánlom még ezen az áron is. A legjobb bennük, hogy szinte minden hangerőn ugyanazt a frekvencia választ és hangszínt bocsátják ki. A mélytartománya annyira alacsonyra megy, amilyet előtte még sohasem hallottam.”
“Ultra magas ára van? Igen. Gyűjtöttem rá és megvettem. Sose bántam meg. Azt hiszem minél idősebb vagyok, annál inkább kényeztetem magam bizonyos dolgokban. Egyre öregebb kutya vagyok és ezek a dolgok minden nap a kedvemben járnak :)”
Milyen monitorokkal keversz oktatás közben?
- Neumann KH 310
- Barefoot MicroMain 27
- Yamaha NS10
Milyen DAW-ot használsz?
Pro Tools
Milyen plugineket használsz?
- SansAmp PSA-1 (Ez nem véletlenül áll a lista elején, szinte mindent (dobok, basszus, vokál, gitár) át lehet varázsolni egy kisebb vagy nagyobb adaggal ebből, Tchad abszolút kedvenc pluginje, ráadásul ez egy kicsit lo-fi jellegű szaturációs és torzítós eszköz, Ableton alatt leginkább a Saturator áll közel a formálási képességeihez. Az alap Pro Tools csomag része ez az effekt.)
- URS
- Altiverb
- Eventide
- Massey
- Soundtoys
- OhmBoyz
- McDSP
- iZotope
- Prosonique
- SSL
Melyiket mire használod?
- EQ: URS API-t az összes csatornán.
- Kompresszor: SSL channelt lábdobra és pergőre, Massey MT4-et minden másra.
- Dobcsoport: C4 multi band kompresszor és SSL kompresszor (néha 2 SSL).
- Send effektek: Echoboy és Altiverb.
Master sáv:
- Slate VTM
- Crange Song Phoenix
- EMI Chandler Curve Bender
- ML4000
- Oxford Inflator
Vokál:
- Soundtoys Decapitator
- Waves LA-3A
- Waves L1
- Waves RVox
- Bomb Factory Fairchild
- Waves 1176
- Oxford Compressor
- Gitár: SansAmp
- Pergők: SansAmp
- Basszus: SansAmp
- Overhead: Omnipressor
Hogyan használod ezt a sok plugint?
“Sok esetben csak színezésre használom a szalagos emulációkat, szaturációkat, torzítást és kompresszorokat. A szalagos emulációval sem szalag hangzást szeretnék, hanem többé-kevésbé színezni. Akár a master sávon több különböző típusú szaturálást is használok színezésre!”
Kedvenc gitárpedál?
Univibe
Milyen zenéket hallgatsz mostanában?
- Dre
- Timbaland
- Eminem
- 50 cent
- Missey E
- Audioslave
- Queens of the Stoneage
- Goldfrapp
- Kings Of Leon
Útravalók
- vedd meg a büdzsédből aktuálisan elérhető legdrágább monitor hangfalpárt
- ismerd meg kívülről belülről az alap DAW plugineket és használd őket, lehet hogy te is találsz egy olyan kedvencet, mint a SansAmp
- a munkafolyamat és a flow élmény elsőrendű elemek a teljes folyamat során, próbáld fenntartani a fókuszod több órán keresztül, időnként szünetekkel
- a mixing ideális távmunkára, jó hogy nem kell bejárni az irodába 🙂
A cikkhez felhasznált források és fotók: